Stop motion

Stop motion, wat is het?

Stop-motion, stop motion of stopframeanimatie is een reeks foto’s (frames) die achter elkaar worden gezet. Afhankelijk van hoe snel je de frames achter elkaar plaatst, komen voorwerpen op de foto’s in beweging. Telkens als je een foto maakt, verandert het onderwerp met een fractie.

Een voorbeeld

Bekende stop motions zijn Buurman & Buurman (animatie van klei poppetjes) en filmpjes van Lego dat tot leven komt. Laat je dan ook direct inspireren met food en stop motion.

Go-Tan Sriracha Mayo by Food notes

Wat kun je zakelijk/commercieel met stop motion?

Vertel een verhaal op je eigen, unieke manier. Een manier van storytelling waarmee je extra aandacht voor je merk genereert.
Zet stop motion bijvoorbeeld in voor de introductie van een nieuw product of productrange. Of maak gebruik van stop motion om aandacht te vragen voor de uitbreiding van je assortiment. Heb je een instructievideo nodig? Ook dan zijn de mogelijkheden oneindig. Breng gerechten compleet tot leven als je inspiratie wilt bieden voor een food product. Of deel jouw (duurzame) boodschap in een stop motion als je binnen een seconde de schaarse aandacht van jouw doelgroep wilt trekken. Maak van ’lezen’ iets speciaals om te ‘kijken’.
Extern is stop motion enorm geschikt voor je social media, website etc. maar ook als visual op beurzen werkt het goed. Intern is het een effectieve marketingtool voor sales om producten en concepten toe te lichten richting klanten of om uitleg te geven over bijvoorbeeld trade marketing.

Ben je dan toch bezig bent met stop motion? Maak dan ook eens eigen GIF’jes! Die werken hetzelfde, maar duren korter.

Stop motion uitbesteden aan Food notes

Heb je een food of non-food product of een concept met een duidelijke boodschap en helder doel? Leun achterover en laat Food notes het werk doen. Ik verzorg een beeldstijl die naadloos aansluit bij jouw huisstijl en bestaande fotografie. Voordat we beginnen, ontvang je een storyboard op basis van de rode draad van jouw verhaal. Het storyboard vertelt welke beweging er per scene plaatsvindt, welke aanvullende animaties ik wil doen en hoe elk beeld eruit komt te zien. Het is aan jou om het storyboard kritisch te beoordelen omdat deze moet staan als een huis. Je wilt dat deze precies past bij jouw bedrijf. En dan? Dan is het tijd voor de fotografie, beeldbewerking en de eerste sneak peek. Je geeft je feedback op de eerste versie, waarna ik de definitieve stop motion maken. Daarna is het aan jou en de stop motion om zijn werk te doen. Deel hem, ga los en verras publiek met een marketingconcept dat blijft hangen.